Балансування бюджету при введенні Податку на виведений капітал

Автор: Данило Монін 

Зростання ВВП і середньої заробітної плати

За розрахунками Міністерства економіки (квітень 2018), номінальний ВВП зросте з 3450 млрд гривень в 2018 році до 4810 млрд гривень в 2021 або на 39.4%. В середньому це – 13.1% в рік. Відповідно доходи за основними податками, а також середня заробітня плата в державі будуть рости із швидкістю 13.1%

Аналіз резервів у витратах держави

1. Соціальні та пенсійні виплати

З Основних положень бюджетної політики (ОПБП) 2019-2021 Соціальні стандарти будуть зростати наступним чином: в 2019 році на 9%, в 2020 – 8.5%, в 2021 на 7% або на 26.5% за 3 роки. Пенсії за 3 роки зростуть виходячи з формули індексації (зростання середньої ЗП + Зростання прожиткового Мінімуму) / 2. – (39.4 + 26.5) / 2 = 33% або 11% в рік.

Витрати на Субсидії ЖКГ залежать від зростання середньої ЗП, зростання прожиткового мінімуму та зростання вартості послуг ЖКГ. За умови, що зростання послуг ЖКГ складе 10% у рік, зростання витрат на субсидії складе 17.5% за 3 роки або в середньому 6% на рік. А з урахуванням того, що держава зараз ускладнює правила отримання субсидій і знижує норми споживання, то ймовірно, що розмір субсидій в наступні роки буде залишатися на поточному рівні 71 млрд. Але для розрахунків використовуємо зростання 6% в рік.

У консолідованому бюджеті 2018 витрати на пенсії і соціальні виплати складуть 532 млрд гривень (345 млрд Пенсії, 71 млрд субсидії ЖКГ і 115 млрд інші соціальні виплати (спільно з фондами соц страху) або 15.4% ВВП.
У 2021 році видатки будуть збільшені до: Пенсії – 460 млрд, Субсидії ЖКГ – 83 млрд. Інші соціальні витрати – 146 млрд, Разом 689 млрд, або до 14.3% ВВП.

Таблиця #1: Соціальний захист, соціальне та пенсійне забезпечення на 2013-2021 роки

Джерело: Міністерство фінансів України, розрахунки автора

В цілому витрати на Соціальне та пенсійне забезпечення планово знизяться з 2013 року з 23.2% ВВП до 14.3% ВВП.

Графік #1: Витрати за статтями соціального і пенсійного забезпечення в 2013-2021 роках 
Джерело:

Таким чином витрати на пенсії та соціальне забезпечення протягом найближчих 3-х років будуть зменшуватися на 1.1% ВВП за 3 роки.

Якщо ж держава за статтею витрати на субсидії ЖКГ проведе ефективну верифікацію і перейде на адресність, зі скороченням бази нарахування субсидій, то ефект скорочення витрат збільшиться на 0.2-0.3% ВВП.

Таким чином, можна говорити, що тільки за статтями соціального та пенсійного забезпечення держава скорочує витрати у 2019 році на суму 15-20 млрд грн., у 2020 році на 30-40 млрд грн., в 2021 році на 50-60 млрд в структурі ВВП, що перекриває розрив надходжень від впровадження ПнВК.


2. Оцінка витрат з обслуговування державного боргу

За оцінками як уряду, так і Міністерства економіки державний борг зростатиме повільніше номінального зростання економіки, що дозволить зменшити його розмір з 71,8% ВВП станом на 01.01.2018 до 56% станом на 01.01.2022 року. У 2017 році витрати на обслуговування боргу склали 3.7% ВВП.

За оцінками у 2021 році видатки на обслуговування боргу складуть 3.3% ВВП.

Графік #2: Державний борг і його обслуговування в 2013-2021 роках
Джерело: Міністерство фінансів України, розрахунки автора

Таким чином, можна говорити про зниження боргового навантаження на економіку в розмірі 0.1% ВВП щорічно. Або 4 млрд в 2019, 8 млрд в 2020 і 12 млрд в 2021 році відповідно.

3. Індексація витрат бюджету

 Аналіз бюджетної резолюції на 2018-2020 рік показав, що згідно плану Міністерства фінансів  загальний фонд державного бюджету буде проіндексовано в цілому на рівні 6% в 2019 році і 5% в 2020 році.

Таблиця #2: Основні показники фонду державного бюджету на 2018-2020 роки

Джерело: Міністерство фінансів України

Це істотно менше запланованого номінального зростання економіки і якщо його прийняти за базу, то консолідовані витрати держави зростуть в 2019 році тільки на 90 млрд, що дає запас практично на рівні 100 млрд.

У той же час Міністерство фінансів може закласти базову індексацію витрат на рівні 10% на 2019 рік в першому читанні. За таким сценарієм збільшенні витрат, при загальних витратах держави у 2018 році на рівні 1450 млрд (Зведений бюджет + ЄСВ), можна говорити, що збільшення витрат на 2019 рік складе 145 млрд гривень. При індексації на рівні 13% (Номінальний приріст економіки) збільшення витрат складе 188 млрд гривень.

Таким чином маємо різницю в 43 млрд, що дозволяє не тільки перекрити розрив запуску ПНВК, а й мати запас, при прийнятті бюджету.

4. Збільшення дефіциту бюджету.

 Незважаючи на те, що запропонованих заходів вочевидь достатньо для збалансування бюджету на рівні не більше 2.2% ВВП, можна також на 2019 рік збільшити дефіцит бюджету до 2.7% ВВП, за рахунок додаткового випуску ОВДП на суму близько 20 млрд гривень. В цілому в 2015-2017 роках Дефіцит зведеного бюджету був нижчий планового на 1.2-1.6% ВВП. При цьому, як ми знаємо, в 2016 році держава суттєво знизила податкове навантаження: на 3% ВВП зменшивши ЄСВ до 22%.

Таблиця #3: Дефіцит бюджету у 2015-2017 роках


Джерело: Міністерство фінансів України

Це в цілому дозволяє збільшити дефіцит як крайній захід на 2019 рік. У той же час, оскільки витрати бюджетних коштів нерівномірні протягом року і у грудні місяці використовується 15-20% річного плану, взяття ОВДП за потреби необхідно буде здійснювати лише у кінці 2019 року.

5. Збільшення інфляції.

Держава збільшуючи свої витрати вище нормативів формує підвищену інфляцію. Так в 2017 році видатки держави були збільшені на 28% з 952 до 1240 млрд гривень, при базовому прогнозі в 9% інфляції і 3% зростанні економіки. У 2018 році видатки держави планово виростуть на 17-18%, при рівні споживчої інфляції в 9% та 3%-му зростанні економіки. Бізнес реагує на таку поведінку держави – прискореним збільшенням цін. Крім цього, зростання доходів громадян сприяє більш швидкому зростанню цін на послуги, які в середньому завжди ростуть пропорційно до доходів населення. Тому прогноз Міністерства економіки щодо номінального зростання ВВП, ймовірно виявиться нижче і номінальний ВВП може вирости до 2021 року до 5200-5300 млрд гривень. Все це дозволяє говорити, про більший рівень доходів бюджетів. Крім цього, запуск ННВК прискорює економічне зростання, що ще дасть надбавку до номінального рівня ВВП.

 

Таким чином, вочевидь є безліч можливостей збалансувати бюджет з урахуванням ПНВК.

 

Сделать репост
  • 228
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    228
    Shares